In Stadsnieuws van woensdag 1 november een artikel over de vele kinderfeestjes die we vanuit de Tilburgse samenleving krijgen aangeboden. 

Extra moeilijk voor mensen in armoedesituaties: hoe zorg ik ervoor dat mijn kinderen toch gewoon kunnen meedoen? Bij de members van Quiet Community zijn de door sponsors aangeboden kinderfeestjes dan ook heel populair.

Dankzij de ruimhartige ondersteuning van bedrijven en instellingen in de regio Tilburg is er aan aanbiedingen geen gebrek. De opsomming spreekt voor zich: MannaertMusic, Hall of Fame, Willem II, We Are Your New Generation, Discodip, Silsplace, Vincents Tekenlokaal, Games Workshop Tilburg, Pathé/Lokaal Zeven en De Kaarsentempel rollen regelmatig belangeloos de rode loper uit om de verjaardag van een Quiet-kid tot een onvergetelijke ervaring te maken.

Ook De Rooi Pannen is een trouwe leverancier van kindergeluk. Bij dit centrum voor ondernemersonderwijs is docent recreatie Roland van der Klei verantwoordelijk voor de ‘vakantiefabriek’. Hij legt uit: “We willen graag dat onze studenten de veilige gebaande paden verlaten en zich oriënteren op de samenleving, maatschappelijk betrokken zijn. Daarom kiezen we graag voor speciale doelgroepen. Dan nodigen we bijvoorbeeld 25 mensen van Prisma uit voor een theatervoorstelling. De ene groep studenten treedt dan op, de anderen leggen dan de gasten in de watten. Ook met Amarant werken we samen, bijvoorbeeld door het ondersteunen van een G-voetbalevenement.”

Volwaardig meedoen

Een jaar geleden werd gestart met het zogeheten Pannie-avontuur, vernoemd naar de levensgrote knuffelbeer die als kartrekker voor dit speciale kinderfeestje fungeert. Docent Jasper Korving, geworteld in de theaterwereld, bedacht het scenario voor een gelaagd avontuur vol verrassende effecten. Dat voert de jeugdige gasten voert langs een Pipowagen, een Pannie-lab, een Narnia-kast, een levensechte jungle en het Freek Vonk-lokaal. Ook maken ze een reis in een heus vliegtuig.

Met dit evenement, op de locatie aan de Reitse Hoevenstraat, heeft De Rooi Pannen al heel wat kinderharten sneller doen kloppen. Roland van der Klei: “We willen niet concurrerend zijn voor commerciële collega-aanbieders, en daarom richten we ons juist vooral op doelgroepen die er normaal gesproken geen budget voor hebben. Het is ronduit pijnlijk als kinderen niet volwaardig kunnen meedoen, simpelweg omdat hun ouders geen geld hebben.”

Topdag

Dan ben je bij Quiet Community natuurlijk aan het juiste adres. De enthousiaste reacties op de kinderfeestjes brachten beide partijen op het idee om in de herfstvakantie extra uit te pakken. Coördinator Bram Mallant vond zestien leerlingen en vier docenten bereid hun vrije dinsdag op te offeren, en zo konden op Wereldarmoededag nóg eens 60 Quiet-kids het Pannie-avontuur beleven. Roland: “Het is geweldig om te zien hoe kinderen zorgeloos genieten. Dat maakte het ook voor ons tot een topdag.”

Esther Croes van Quiet Tilburg is erg blij met de aanbiedingen van al die Tilburgse bedrijven. “Dit is precies wat we met Quiet willen bewerkstelligen. Wij kunnen het armoedeprobleem niet oplossen, maar wel met z’n allen proberen het te verzachten. Als je dan al die blije gezichtjes ziet… wat is er mooier?”

Foto boven: Bij de Pipowagen worden de kinderen voorbereid op het Pannie-avontuur.

Foto onder: De gasten zijn ingecheckt door de stewardessen en vervolgen hun reis in businessclass.