Wie Quiet Community zegt, denkt in eerste instantie aan het verzachten van stille armoede – met de bereidwillige medewerking van tal van lokale sponsors. Maar Quiet is voor veel members meer dan alleen maar geholpen wórden.    

Members van Quiet Tilburg zijn vrij om hun lidmaatschap naar eigen inzicht in te vullen. Zo kunnen ze ervoor kiezen om elke maand gewoon een aanbod van een sponsor aan te nemen: mooi meegenomen als je zo weinig budget hebt dat je op de Voedselbank bent aangewezen. Niemand bij Quiet die er iets van zegt als het daarbij blijft.

Toch gaan steeds meer members actief deelnemen aan de community. Op de dinsdagse inloopochtend aan de Boomstraat 131 is het óók druk als er géén extra aanbiedingen zijn, en aan vrijwilligers is er geen gebrek. Mensen uit de eigen gelederen verrichten tal van hand- en spandiensten, waardoor allerlei dingen ‘vanzelf’ lopen. Het inschrijfteam legt member uitgebreid uit hoe het systeem werkt en hoe zij van een aanbod gebruik kunnen maken. Het zevenkoppige(!) belteam voorkomt in de dagelijkse praktijk heel wat teleurstellingen met extra info of een reminder.

Geen toverstokje

Ook de inloopochtend wordt gerund door members. Het is de gelegenheid bij uitstek om de onderlinge band te smeden en te brainstormen over wat je voor elkaar kunt betekenen. Voor gastheer Eric Rugebregt is dat laatste een vanzelfsprekendheid. De Quieteer van het eerste uur weet uit eigen ervaring hoe lang een maand kan zijn als je weinig geld hebt. En hij hoort elke dinsdagochtend de verhalen over de problemen waar collega-members tegenaan lopen.

“Kijk, bij Quiet hebben we natuurlijk geen toverstokje waarmee we dingen weg kunnen maken. Maar het komt regelmatig voor dat iemand ergens mee zit en dat een andere member dan zegt: o, maar ik weet hoe je dat kunt aanpakken. De hulp van een ervaringsdeskundige of lotgenoot kan je echt verder helpen. Je kennis of talenten inzetten voor anderen, dat is waar het bij een community als de onze om draait.”

Verdiend

Zelf mag Eric dat graag in de praktijk brengen. “Ik ben handig met computers, snap wel wat van de software en de hardware. Dus als ik iemand daarmee kan helpen… Laatst was er binnen de familie een computer overbodig, en dan denk ik al gauw: één en één is twee. Ik wist dat ik er een van onze trouwe vrijwilligers heel blij mee zou kunnen maken. Dus ik heb ‘m up-to-date gemaakt voor haar.”

De overgelukkige was Hanny Heuvelink, die het geschenk geëmotioneerd in ontvangst nam. “Ik vind het fantastisch, maar als je zoiets zomaar krijgt, voel je je toch opgelaten. Ik heb zoiets van: waaraan heb ik dit verdiend?” Het antwoord komt van de gulle gever: “Hanny zet zich bij de inloopochtend altijd enorm in, ze zorgt voor vrolijkheid, en regelmatig maakt ze soep voor de vrijwilligers. Daar word ik blij van, dus dan ligt het voor de hand om haar ook blij te maken. Toch?”

Zo werkt Quiet

In Tilburg mogen members –  denk vooral aan klanten van de Voedselbank – maximaal eens per maand een gratis dienst, product of verwennerij van een sponsor accepteren. Daarnaast juicht Quiet het toe als members hun talenten inzetten om elkaar verder te helpen, zoals in het voorbeeld van Eric en Hanny.

Sinds kort zijn er ook Quiet Community’s in Den Bosch, Groningen en Maastricht. Zij zorgen voor hun eigen financiering en lokale sponsoring, maar maken gebruik van het digitale platform dat Quiet Tilburg in samenspraak met Freshheads heeft ontwikkeld.