Hoe kun je nou zo efficiënt mogelijk voor zoveel mogelijk mensen in armoede een verschil maken? Dat is de vraag die Jean-Pierre Joos en Lisa Mulder van Quiet Tilburg zich dagelijks stellen. Bij de beantwoording werken ze nauw samen met twee toegewijde partners: Freshheads en Toffey.

Kloppend hart van de Quiet Community is het digitaal platform, waar de members volautomatisch aanbiedingen van sponsors krijgen voorgelegd. Product owner Lisa Mulder legt de werking uit: “Bij de inschrijving wordt mensen gevraagd in welke categorieën ze geïnteresseerd zijn. Bijvoorbeeld een keertje uiteten, een fietsreparatie, een knipbeurt of een kinderfeestje. Het systeem mailt je dan steeds een aanbieding uit een van de aangegeven categorieën. Het enige wat je dan hoeft te doen is op ‘Weigeren’ of ‘Accepteren’ klikken. Weiger je ‘m, dan krijg je vanzelf snel een nieuw voorstel. Accepteer je een aanbieding, dan duurt het een maand voordat je weer aan de beurt bent. Het is bij Quiet wel eerlijk delen, hè?”

Enorme drive

Het platform is in nauwe samenwerking met Freshheads tot stand gekomen. Jean-Pierre Joos, projectmanager bij Quiet Tilburg: “Zij zijn voor ons meer dan alleen een systeembouwer. Het bedrijf en de ménsen die aan ons project werken hebben een enorme drive om met ons op te trekken om de armoede te verzachten. Dat overstijgt het zakelijke, Freshheads is ook sponsor van Quiet, qua uren. Van meet af aan is meegedacht over alle processen. Je verplaatsen in de members én in de sponsors, met als doel ze zo gebruikersvriendelijk mogelijk bij elkaar te brengen.”

Lisa Mulder: “We moesten ook zorgen dat het platform groeibestendig was. In het begin deden we als organisatie heel veel handmatig. Dat kan nog prima werken bij 100 members, maar we hebben er alleen in Tilburg inmiddels al 950. Een goed platform kan je dan zóveel werk uit handen nemen. Ons inschrijfteam en het belteam werken er dagelijks mee en moeten er veel info uit kunnen halen. Bovendien moesten we het zo inrichten dat het heel soepel door andere steden kan worden gebruikt.”

Bij zo’n proces gaan kinderziektes en voortschrijdend inzicht hand in hand. “Het is heus niet zo  dat vorig jaar alles heel slecht was en nu alles heel goed”, lacht Mulder. “We vragen voortdurend naar de ervaringen van de gebruikers en blijven sleutelen aan het platform. Zo kregen we een tijd geleden van diverse members te horen dat bepaalde mails bij hen opeens in de spambox terecht kwamen. Met wat gepuzzel, aanpassingen en heldere communicatie hebben we dat samen kunnen ondervangen.”

Jean-Pierre Joos vult aan: “Voor de nieuwe steden is het fijn als ze kunnen aanhaken bij iets wat stáát. Hoe beter het platform werkt, des te meer matches we tot stand kunnen brengen en des te positiever de formule van Quiet wordt ervaren en doorgegeven.”

  Bij Freshheads.

Succesvolle campagne

Een andere vitale partner bij de uitbouw van Quiet is Toffey, als ‘creatieve campagnemakers’. Jean-Pierre Joos schetst de aanleiding voor die samenwerking: “In Tilburg is de formule gerijpt. Door de groei van het aantal members en de inhakende initiatiefnemers in andere steden is Quiet opeens een merk geworden. Het gekke is: zo wil je niet over Quiet denken. We zijn met Toffey gaan brainstormen: hoe kunnen we dat wat er bij Quiet gebeurt zo goed mogelijk vertellen? In de publiciteit, op de website, op social media.”

Ook bij Toffey is er een sterke persoonlijke betrokkenheid bij Quiet, die tot uiting komt in de tariefstelling. “We hebben intensief samengewerkt in de aanloop naar de Quiet Actieweek rond Wereldarmoededag, in oktober. Het is heel goed om te kunnen sparren met mensen die enthousiast zijn over wat je doet, maar er van buiten naar kunnen kijken. Dat heeft heel goed gewerkt. Met de campagne die we samen hebben ontwikkeld onder het motto ‘Ik deel Quiet. Jij ook?’ wilden we mensen in beweging krijgen. De reacties daarop hebben nu – nog maar twee maanden later – al geleid tot veelbelovende gesprekken. Met potentiële sponsors voor de huidige Quiet-steden, maar ook met initiatiefnemers in andere steden.”

 Laura, Niki en Nino van Toffey.

Samen met Toffey is een marketingstrategie uitgezet. Joos daarover: “Je hebt iets heel moois, maar hoe kun je nou dat op een goede manier laten werken voor zoveel mogelijk steden? En hoe zorgen we ervoor dat daarbij het Quiet-DNA behouden blijft? Wij kwamen tot de conclusie: je kunt iets alleen maar behouden als je het loslaat. We willen het Quiet-gevoel zo goed mogelijk bewaken en uitstralen, maar ook de steden de ruimte geven om daar een eigen invulling aan te geven. Met die uitgangspunten zijn we aan de slag gegaan.”

Bouwsteentjes

Quiet is een community waarin niet alleen members deelnemen, aldus Joos: “Members, medewerkers, sponsors, supporters, Freshheads, Toffey… sámen zie je het probleem van de armoede, en sámen bouwen we aan deze community. Ieder heeft een expertise of talent, aan ons om al die bouwsteentjes in elkaar te passen. Freshheads zorgt voor een platform waar vraag en aanbod zo goed mogelijk samenkomen, met Toffey werken we samen aan het landelijk gezicht van Quiet. En uiteraard brengen wij die twee ook samen: want wat de een bedenkt moet in te passen zijn voor de ander, en omgekeerd. De sfeer waarin dat gebeurt, daar worden wij bij Quiet helemaal vrolijk van.”

  Jean-Pierre Joos en Lisa Mulder.

Foto boven: op kantoor bij Freshheads en Toffey.