Quiet jaaroverzicht 2017

Weet jij hoe het is om met bijna geen geld rond te komen? Armoede is van nu, overal om ons heen én van ons allemaal. In 2017 breidde de Quiet Community zich uit naar Den Bosch, Maastricht en Groningen. De ‘marktplaats zonder geld’ is in 2016 in Tilburg gestart en in korte tijd uitgegroeid tot een vernieuwende manier om armoede te verzachten en mensen te empoweren. Bekijk hieronder een impressie van afgelopen jaar én ons overzicht met alle resultaten.

Quiet jaaroverzicht 2017

Weet jij hoe het is om met bijna geen geld rond te komen? Armoede is van nu, overal om ons heen én van ons allemaal. Afgelopen jaar breidde de Quiet Community zich uit in Den Bosch, Maastricht en Groningen. De ‘marktplaats zonder geld’ is in 2016 in Tilburg gestart en in korte tijd uitgegroeid tot een vernieuwende manier om armoede te verzachten en mensen te empoweren. Bekijk hieronder een impressie van afgelopen jaar én ons overzicht met alle resultaten.

Quiet jaaroverzicht 2017

Weet jij hoe het is om met bijna geen geld rond te komen? Armoede is van nu, overal om ons heen én van ons allemaal. Afgelopen jaar breidde de Quiet Community zich uit in Den Bosch, Maastricht en Groningen. De ‘marktplaats zonder geld’ is in 2016 in Tilburg gestart en in korte tijd uitgegroeid tot een vernieuwende manier om armoede te verzachten en mensen te empoweren. Bekijk hieronder een impressie van afgelopen jaar én ons overzicht met alle resultaten.

Wat een aanbod!

Zonder onze sponsors en supporters zou Quiet wel kunnen inpakken. In ‘moederstad’ Tilburg zijn er inmiddels maar liefst 335. Ook bij de Quiets in de nieuwe steden Den Bosch, Groningen en Maastricht – alle drie in oktober 2017 officieel gestart – gaat het hard met de werving. Al die ondernemers, instellingen en gewone mensen brengen belangeloos een offer om de armoede te verzachten. We geven graag enkele treffende voorbeelden van aanbiedingen waar onze members massaal & enorm van hebben genoten. Maar er zijn er meer, véél meer!

Wat een inloop!

Een speerpunt van Quiet is dat mensen in armoedesituaties zich bij ons gezien en gewaardeerd moeten kunnen voelen. Een inloopochtend is een mooi middel om dat voor elkaar te krijgen. ‘Voor elkaar’ krijgt dan vanzelf een extra dimensie. De vrijwilligers van Quiet – vaak zelf ook klant bij de Voedselbank, of geweest – serveren dan niet alleen koffie & gesponsord gebak, maar ook een luisterend oor. De contacten met andere members brengen mensen vaak op ideeën voor activiteiten en/ of verbetering van de eigen situatie. Bijgaande voorbeelden van bijzondere ochtenden komen uit Tilburg, maar in Den Bosch werkt het ook al en Groningen en Maastricht komen eraan!

Gelukt!

De aanbiedingen van de sponsors worden per e-mail aangeboden aan onze members. Als een member op ‘accepteren’ klikt en daadwerkelijk gebruik maakt van het aanbod, dan is de ‘match’ gelukt! Regelmatig ontvangen (of maken) we bij Quiet een verslag van de geluksmomenten die hieruit voortvloeien. Hierbij een selectie van de vele highlights. Wat uit al die dankbare reacties naar voren komt: wat doet het mensen goed om niet over het hoofd te worden gezien. Om te weten dat hun stille armoede anderen niet onverschillig laat. En uiteraard is het fijn om – bijvoorbeeld – een keer uiteten te kunnen gaan of iets te krijgen waarmee je je kinderen een groot plezier kunt doen.

Quiet verbindt

Quiet is natuurlijk niet het enige initiatief om mensen met te weinig geld een steuntje in de rug te geven. Op de sociale kaart van – bijvoorbeeld – Tilburg staan er verheugend veel stippen. Als het even kan trekt Quiet graag lijntjes tussen die stippen. Door samen op te trekken of gebruik te maken van elkaars specifieke expertise. Kan iemand met zijn hulpvraag of -aanbod beter bij een andere organisatie terecht? Wij wijzen de weg. Sámen proberen ‘iedereen’ aan een fiets te helpen? Wij sleutelen er graag aan met onze sociale partners. Samen met hen kijken we ook hoe we méér mensen in de Quiet-formule kunnen laten meedelen. Voorbeelden te over, hierbij een kleine bloemlezing…

Sponsoren vertellen

Aan onze sponsors en supporters stellen we nauwelijks voorwaarden. Zolang wij erop kunnen vertrouwen dat zij onze members niet behandelen als een bezienswaardigheid, maar als volwaardige gasten of klanten is het goed. Daarnaast merken we dat veel van deze ondersteuners een sterke persoonlijke motivatie hebben, en die ook samen met Quiet naar buiten willen uitdragen. Door ‘reclame’ voor onze formule te maken binnen hun netwerk, of mee te werken aan een filmpje of een interview. Dat is precies wat we als community hopen te bereiken: de krachten bundelen voor het verzachten van stille armoede.

In de media

Een van de doelstellingen van Quiet is om zoveel mogelijk aandacht te vragen voor het probleem van stille armoede. Voor veel mensen is het – als het ook maar even tegenzit – heel lastig om financieel overeind te blijven. Door armoede, plus de stress die daarbij komt kijken, krijgen mensen minder kansen dan ze nodig hebben om hun situatie te verbeteren. Die boodschappen brengen we graag naar buiten. In eigen artikelen op quiet.nl of huis-aan-huisbladen, in onze campagnevideo, in interviews in kranten of op radio en tv. Hierbij een aantal voorbeelden, met extra dank aan de members die een stukje van hun privacy inleverden om ons ‘verhaal’ kracht bij te zetten.

Members & sterker

Bij Quiet kun je ‘gewoon’ member zijn: maandelijks genieten van een sponsoraanbieding, klaar. Het mooie van onze community is dat het daar in veel gevallen juist niet bij blijft. Bij Quiet bieden we mensen graag een omgeving waarin ze zich veilig en gerespecteerd kunnen voelen. Ze krijgen de kans om hun talenten optimaal te benutten, en in te zetten voor zichzelf én voor anderen. Steeds meer members worden actief – binnen, maar ook buiten Quiet. Als het vertrouwen in mensen leidt tot meer zelfvertrouwen & minder armoede, dan hoor je ons niet klagen. Het is heus niet zo dat alles door dit ‘empowerment’ in goud verandert, maar het aantal successtory’s is in 2017 flink toegenomen.

De Quiet-steden

In 2017 heeft Quiet Tilburg flinke gezinsuitbreiding gekregen. In Den Bosch, Groningen en Maastricht ging er een Quiet Community van start. Mooi om te zien hoe de initiatiefnemers ieder op hun manier invulling geven aan de Quiet-formule. Zo heeft elke nieuwe stad voor zijn eigen financiering gezorgd. En dan is het lekker pionieren: publiciteit maken, draagvlak bij de sponsors creëren, het digitale systeem opstarten, beginnen met members inschrijven, hebben we een geschikte ruimte voor een inloopochtend? Ze zijn er in Den Bosch, Groningen en Maastricht heel druk mee geweest. En inmiddels staan er alweer andere steden en regio’s te trappelen om een Quiet te beginnen.

Members vertellen

Armoede betekent méér dan alleen maar weinig geld hebben. Maar al te vaak krijg je een etiketje opgeplakt, of word je behandeld als een nummer. De armoedestress en de (voor)oordelen kunnen iemand neerdrukken en beperken in zijn of haar mogelijkheden. Daarom vinden we het des te knapper als members openhartig durven te praten over hun armoede, en hoe ze daarmee omgaan. Nog bijzonderder: de hervonden kracht die doorklinkt in hun verhalen. Nee, ze hebben geen toverstokje om de armoede uit hun leven te bannen. Maar wel de wilskracht om het beste uit zichzelf te halen. Fijn dat Quiet daar een rol bij mag spelen: léés hun verhalen.

Quiet Actieweek

Wereldarmoededag, dit jaar op dinsdag 17 oktober, grepen we ook dit jaar aan om extra aandacht te vragen voor stille armoede: de hele week lang voerden we flink campagne onder het motto Ik deel Quiet. Jij ook?. Hoogtepunten waren de officiële lanceringen van Quiet Community’s in Den Bosch, Groningen en Maastricht, met veel media-aandacht. Op ikdeelquiet.nl verscheen in die week een schier eindeloze stroom aan berichten, die door velen werden gelezen en gedeeld. Het leidde tot honderden inhoudelijke reacties, variërend van ‘kan ik helpen?’ tot ‘ik ga hier ook een Quiet uit de grond stampen’. Met al die mensen gaan en blijven we in gesprek, onder het motto geen woorden maar daden.

Sint & Kerst

In de decemberperiode drukt armoede extra zwaar op mensen. Daarom is het ge-wel-dig dat zoveel bedrijven en organisaties juist die periode aangrijpen om extra uit te pakken voor onze members. Letterlijk, met cadeautjes voor jong en oud, en figuurlijk, met tal van massale voorstellingen, kerstbrunches en –diners. We werden en worden overstelpt met bedankjes en anekdotes. Mensen zijn vooral getroffen door de hartverwarmende gastvrijheid van deze sponsors en de motiverende saamhorigheid die ze tijdens deze evenementen ervaren. We zijn niet vergeten, we worden gezien!

Scores & sores

In een jaaroverzicht horen getallen thuis. Die krijg je, maar al ze vertellen nooit het hele verhaal. Achter de (mooie!) cijfertjes gaan – nu al vier! – groepen zeer gemotiveerde mensen schuil, die samen werken aan mooie doelen. Als groeiende organisatie kun je dan wachten op de dilemma’s. Zo vragen we ons bij Quiet vrijwel dagelijks af waar we onze tijd en energie het meest effectief aan kunnen besteden. Moeten we alles pakken wat we krijgen kunnen of alleen de aanbiedingen die in ons systeem passen? Nog zoiets: wat doen we als members zich niet helemaal gedragen zoals wij hopen… ‘jammer dan’ of er extra energie in steken? Kortom: volop (denk)werk in uitvoering!

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor de Quiet-nieuwsbrief en we houden je op de hoogte!

Bedankt, je bent nu ingeschreven voor de nieuwsbrief van Quiet!

Pin It on Pinterest