Afgelopen jaar had DPD Pakketservice diverse surprises in petto voor members van de Quiet Community. CEO Eric Dietz vertelde openhartig hoe hij zijn kijk op stille armoede bijstelde na een ‘topavond’ met Quiet-members.

DPD behoeft bij Willem II-fans in ieder geval geen introductie: het bedrijf uit Best was zeven jaar shirtsponsor van de lokale voetbaltrots. Vorig jaar hield Quiet-voorvechter Ralf Embrechts, voorafgaand aan de wedstrijd Willem II–PSV, voor de leden van de businessclub een voordracht over stille armoede. Onder zijn gehoor ook Eric Dietz. Hij vertelt: “Zijn betoog viel goed. Ik weet nog dat een van onze gasten, Willy van de Kerkhof, spontaan twee Quiet 500’s kocht. Eentje voor hem, eentje voor zijn broer René. Ook ik was gegrepen door zijn verhaal en zegde spontaan het een en ander toe. Zo reserveerden we een aantal kerstpakketten, die Quiet dan in februari zou verloten. En hup, ik nodigde 25 mensen uit om in de DPD-skybox naar een wedstrijd van Willem II te komen kijken, compleet met tricoloresdiner en naborrel.”

‘Stomme gedachten’

De volgende dag krabde de CEO zich achter het hoofd over dat laatste gebaar. Hij vertelt het met gepaste gêne: “Ik dacht opeens: wie hebben we nou precies uitgenodigd? Kijk, op de tribune bij PSV sta ik vlakbij de harde kern… gezellig, maar soms ook niet. Dus ik bellen met Berry van Gool van Willem II: ik heb 25 mensen van Quiet uitgenodigd, moeten we niet iets aan de beveiliging doen?” Met de kennis van nu kan Eric smakelijk lachen om die ‘stomme gedachten’. De Willem II-directeur haalde hem overigens snel uit zijn nachtmerrie: de club nodigt regelmatig Quiet-members uit voor wedstrijden en stadiontours, tot wederzijdse tevredenheid.

Eric Dietz: “Dat is eigenlijk ook de reden dat ik dit vertel… onwillekeurig heb je vóóroordelen, ik denk dat iedereen zichzelf daar weleens op betrapt. Hoeveel mensen denken bijvoorbeeld niet: arme mensen, dat zal wel eigen schuld dikke bult zijn. Nou, dat is dus vaak helemáál niet zo.”

Eyeopener

Daar is Eric des te meer van overtuigd geraakt ná de bewuste avond. “Normaal gesproken is het skyboxgebeuren toch… semi-zakelijk, zeg maar. Maar nu gingen de gesprekken meteen de diepte in. Mensen vertelden heel open hoe ze in de financiële nood waren gekomen. Echt, het kan je zomaar overkomen. Zo sprak ik een stel… allebei waren ze rond dezelfde tijd wegens ernstige gezondheidsproblemen hun werk kwijtgeraakt. Ja, dan heb je gewoon heel erg pech en ben je snel door je reserves heen. Hun verhaal was een eyeopener voor mij, en zo waren er meer. Ook van mensen met een baan, die desondanks elke maand het ene gat met het andere moesten vullen. Wat mij ook trof: de mensen die ik sprak vonden zichzelf niet zielig, integendeel. Ze probeerden er het beste van te maken.”

Meer doen

De nadere kennismaking heeft de DPD-topman niet onberoerd gelaten. “Ik merkte dat de members van Quiet het erg naar hun zin hadden, maar voor ons was het net zo bijzonder. Wat we gehoord hebben, dat blijft je bij. Je gaat jezelf – als bedrijf, maar ook als persoon – de vraag stellen: wat kunnen we nog meer doen? Ik hoop dat dit interview meehelpt om ook anderen aan het denken te zetten en te activeren. Wat ons betreft geldt: En komen er tijden van veel tegenslag, dan zullen wij tonen wat vriendschap vermag.” Uit het clublied van… PSV, inderdaad.