De Quiet Actieweek is voorbij, tijd om samen de balans op te maken. Eerst even opscheppen: onze campagnevideo is tot nu toe ruim 130.000 keer bekeken. Allereerst wilden we zoveel mogelijk aandacht vestigen op de start van nieuwe Quiet Community’s in Groningen, Maastricht en Den Bosch, op Wereldarmoededag 17 oktober. Zij hadden ieder hun eigen evenement georganiseerd, stuk voor stuk goed opgepikt door de media. Kijk maar naar deze items over Quiet Groningen, Maastricht en Den Bosch. Ook in ‘moederstad’ Tilburg lieten we ons niet onbetuigd, met een feestelijke inloopochtend waarop 155 van onze members aanwezig waren. Deze community draait al op volle toeren. Om een idee te geven: in één week mochten we 208 Quiet-members blij maken met een mooi aanbod van een sponsor.

Sterke betrokkenheid

Op onze actiewebsite ikdeelquiet.nl konden we niet zonder trots tal van lokale sponsors in deze drie nieuwe Quiet-steden presenteren. Wat opvalt is dat hun hulpaanbod ver uitstijgt boven het niveau van ‘hier heb je wat’, je wordt getroffen door de sterke betrokkenheid van de aanbieders. Kijk maar eens naar de voorbeelden uit Maastricht, Groningen, Den Bosch en – niet te vergeten – Tilburg. Dát is waar Quiet Community omdraait: begrijpen hoe stille armoede mensen beperkt in hun mogelijkheden en daar iets aan dóén. Dankzij deze en vele andere ‘getuigenissen’ wordt het voor ons zoveel eenvoudiger om nog meer sponsors warm te maken voor belangeloze armoedeverzachting.

Dat geldt ook voor de openhartige verhalen van members die zichzelf aan de haren omhoogtrekken en zich als vrijwilliger gaan inzetten. Mooie voorbeelden zijn de verhalen van Miranda, AngelaNicole, Stefanie en Naima. Daar worden we bij Quiet helemaal blij van.

Adrenalinestoot

Gaan we naadloos over op speerpunt twee: de concrete respons. We hebben honderden inhoudelijke reacties gehad. Via mail, telefoontjes en natuurlijk het ik wil meehelpen-formulier op ikdeelquiet.nl lieten (en laten!) mensen ons weten hoe zij zouden willen bijdragen aan Quiet Community. Van privépersonen die spontaan hun tijd en talenten aanbieden tot tientallen bedrijven die vol overtuiging aansluiten in de rij van sponsors. En wat te denken van de animo om in nóg meer steden een Quiet Community op te zetten? We hebben uit zeker acht gemeenten veelbelovende voorstellen gekregen.

Los van die concrete resultaten heeft het ons als Quiet-team een enorme adrenalinestoot gegeven, we bruisen van energie om ermee aan de slag te gaan. In de komende weken nemen we dan ook contact op met al deze aanbieders, zodat we samen kunnen doorpakken om de stille armoede in Nederland te verzachten.

Voor nu: bedankt voor alles wat jullie hebben gedaan en nog gaan doen voor mensen in armoedesituaties!