Om te laten zien hoe blij wij zijn met onze sponsors, zetten wij ze graag in het zonnetje.
Dit keer is de beurt aan Chris Zylicz van Banketbakkerij KoekKoek.

door Bernadeta Slomian

Chris (35) is een trots initiatiefnemer van bakkerij KoekKoek. Samen met haar collega Melissa begeleidt ze daar 12 jongeren met een psychische kwetsbaarheid en afstand tot de arbeidsmarkt. De jongeren zijn van 16 tot 27 jaar.

Chris is naast koekenbakker ook een vaktherapeute en biedt ervaringsdeskundige begeleiding aan.
Ze vertelt dat ook zij in haar jeugd met psychische problemen te kampen had en vindt het daarom extra belangrijk om nu via een maatschappelijk betrokken organisatie de jongeren de kans te bieden om zich te ontplooien en haar eigen ervaring daarin mee te nemen. Zo vertelt zij dat ze de jongeren ziet groeien: “Een van mijn medewerkers heeft laatst haar HAVO diploma gehaald, dat is zo gaaf”.

Haar banketbakkerij maakt gebruik van voornamelijk biologische producten en is duurzaam. Zo leren Chris en haar collega de jongeren dat je de overgebleven brownies kunt gebruiken als taartbodem. Dit om verspilling tegen te gaan.

Banketbakkerij KoekKoek bestaat 2 jaar en sinds een halfjaar zijn ze ook sponsor van Quiet. “Wij kunnen helaas geen geld geven, maar wél taarten”. Dit kan bijvoorbeeld een voucher zijn voor twee personen, voor een kopje koffie met gebak. Een mooi gebaar, omdat de member van Quiet dan ook nog iemand kan meevragen, zodat het een “sociaal uitje” is. Chris vertelt dat ze Poolse roots heeft en zegt: “Ik heb van huis meegekregen dat het goed is om wat je hebt te delen met anderen”. Haar voormalig collega Ieke had al een warm contact met Quiet. Zij vertelde Chris hierover, waarop zij ook met de bakkerij sponsor besloot te worden.

Daarnaast biedt bakkerij KoekKoek ook warme dranken aan mensen die weinig geld hebben. Het concept heet: uitgestelde koffie. Medewerkers vragen aan de klanten die iets bestellen of ze wellicht iets extra willen afrekenen, bijvoorbeeld een kopje thee, koffie of een stukje gebak. Daarna worden er Post it’s op het raam geplakt (bijvoorbeeld 1x koffie, 1x thee) zodat diegene die daar behoefte aan heeft het kan verzilveren door simpelweg de winkel binnen te stappen. Geweldig concept!

Kortom: wij zijn enorm blij dat Bakkerij KoekKoek onze sponsor is.