Als je kan helpen moet je het doen. Dat is al jaren het motto van Bert Hofman, eigenaar van Café Het Noorderstation. Dat sluit natuurlijk prachtig aan bij de ideeën van Quiet.

Tekst: Arnold de Meijer. Foto’s: Gerard Julsing

‘Eigenlijk heb ik mijn leven lang in de horeca gezeten. Ik heb werkelijk alles gedaan. Van ober tot kok. Dik twintig jaar geleden ben ik hier begonnen en ik heb er nog geen dag spijt van gehad,’ vertelt Bert Hofman (63) nadat hij ons heeft voorzien van een lekker bakkie koffie. ‘Eigenlijk is café Het Noorderstation meer dan een huiskamer. Alles is hier mogelijk. Reizigers, jeugd, iedereen is hier welkom. Eigenlijk zijn we een soort van sociaal ontmoetingspunt. Ik beschik dan ook over telefoonnummers van een hoop maatschappelijk werkers. Ik wijs geen mens de deur. Ik laat bijvoorbeeld ’s avonds mijn terras staan. Dak- en thuislozen kunnen daar dan zitten. Er is een voorwaarde: ze mogen er geen zootje van maken. Tot nu toe is dat ook nooit gebeurd.’

Vervolgens komen er voorbeelden over tafel: ‘Een heel verward meisje strompelde hier binnen. Nauwelijks aanspreekbaar. Ik neem dan initiatief, bel haar vader en zorg ervoor dat ze opgehaald wordt. Als je iets kunt oplossen moet je dat doen,’ aldus Hofman.

Sociaal betrokken

‘Alles wat ik doe doe ik met lol. Altijd ben ik sociaal betrokken geweest. Als je in staat bent om iets te kunnen doen, moet je het volgens mij ook doen. Kijk, in het begin moest je open zijn vanaf het vertrek van de eerste trein en de aankomst van de laatste trein. Dat kan qua veiligheid niet, maar ook niet wat betreft omzet. We zijn nu open van 8.00 tot 18.00 uur. Eigenlijk zou de gemeente wat meer voor ons moeten doen, want wij besparen hun een clubhuis, of een multifunctioneel centrum,’ zegt Bert lachend.

Tram

Bert vindt het nog steeds jammer dat de plannen voor een tram in Groningen niet door zijn gegaan. ‘Dat had natuurlijk wel meer omzet betekend. Kijk, als je het doet om rijk van te worden, dan moet je iets anders gaan doen. Dat er verschil in inkomen is vind ik logisch, maar het verschil hoeft niet zo groot te zijn.

Van mens tot mens

‘Wat voor mij het belangrijkste is, is dat mensen zich thuis voelen. Voor een aantal is mijn café een beetje hun huiskamer. Elke vrijdag kook ik voor een groep mensen. Via Quiet kunnen ook een aantal members aanschuiven. Er is altijd ruimte voor een of twee meer eters. Vooral de helpende hand, rechtstreeks van mens tot mens is prachtig. Dat ontroert mij. Het is een beetje mijn verzet tegen de ik-maatschappij,’ bekent Bert Hofman.