Leven in armoede is niet sexy. Rijkdom spreekt wél tot de verbeelding. Het magazine Quote 500 wordt maar al te graag gelezen, met lijstjes van grootverdieners. Quiet geeft voor de derde keer op rij een tegengeluid met een spraakmakende glossy; hoe zit het met de 500 armsten onder ons? Met de Quiet500 ligt er een prachtige editie, waar vele prominenten aan meewerkten. Van Harm Edens tot Iris Hond, van Leo Blokhuis tot Kluun en van Sander Schimmelpenninck tot Erik Scherder. Met verhalen van mensen zoals jij en ik, waarin maar weer eens duidelijk wordt hoe dun de lijn is tussen geluk en pech, de goede of de juiste keuzes maken en het feite dat armoede je ook kan overkomen. Denk alleen al aan de toeslagenaffaire.  

In the Ghetto
Tessa en Yvette, beiden werkzaam voor Quiet Den Bosch, zijn trots op het blad: “De lancering van de Quiet500 op 14 oktober jl. in Den Bosch was een feest. Samen met een groep members liepen we bepakt en bezakt met de magazines naar het stadhuis en langs een aantal sponsoren. Ondertussen draaiden we de Spotify-speellijst Quiet500 die popjournalist Leo Blokhuis voor ons samenstelde. Liedjes, die een link leggen met armoede. Zoals het prachtige In the Ghetto van Elvis Presley en Can’t buy me love van The Beatles. Op het bordes van het stadhuis wachtte wethouder Huib van Olden ons op. Van Olden sprak vol lof over Quiet Den Bosch vanwege de toegankelijkheid voor members en hun kinderen, want er leven minstens 2700 Bossche kinderen in armoede.”

Schurende artikelen
De 148 pagina’s tellende ‘armoedeglossy’ schuurt en zet je aan het denken. De verhalen zijn soms schokkend, soms ontroerend of leren je relativeren. Ze geven een inkijkje in het leven van talloze mede-Nederlanders die elke dag weer moeten overleven. Je daar bewust van worden, is een van de doelen van het magazine. Daarnaast is de opbrengst natuurlijk bedoeld voor armoede-projecten door heel het land.

Kerstpakket
Tessa: “Het magazine ligt in de boekhandels, maar is ook te bestellen via Quiet Den Bosch voor € 10,- per stuk. Een speciale oproep zou ik willen doen aan ondernemingen of organisaties die een interessant en origineel item zoeken voor in hun kerstpakket. Juist rond kerst is de aandacht en focus op de medemens gericht. Los van een super interessant en mooi blad, dragen zij zo hun steentje bij aan een maatschappelijk belangrijk thema. Via Quiet Den Bosch kunnen we grotere aantallen leveren, dus neem gerust contact op bij interesse. Daarbij geeft de cover van het magazine ook nog eens licht. En dat hebben we allemaal nodig vandaag de dag.”

Voor meer informatie of bestellingen:

www.quiet.nl/den-bosch.nl of bel met Tessa van Berkel: 06 14 06 88 42.

Tekst: Wilma van Rooijen, Tekstnuance