Manon Balentijn en haar collega’s van Schuldhulpverlening willen Quiet-members verder helpen

Quiet Tilburg werkt graag intensief samen met lokale partners die onze members verzachting & versterking kunnen bieden. Bij Schuldhulpverlening staan ze te trappelen om daarbij een rol te spelen. Maar dan moet je wel over de drempel durven stappen. Manon Balentijn wil die drempel graag zo laag mogelijk maken.

Je hebt weer een nacht nauwelijks geslapen, omdat het maar bleef malen in je hoofd. Je hebt voor de rest van de week nog twee tientjes in je portemonnee, welke dingen moet je de kids en jezelf nu weer ontzeggen? Als je die ochtend de brievenbus hoort klepperen, gaat je bloeddruk nog verder omhoog: hoeveel aanmaningen zouden er vandaag weer bij zijn? Maar niet openmaken, wat niet weet wat niet deert. De hele dag word je heen en weer geslingerd tussen machteloosheid en schuldgevoel, vooral naar je kinderen. Je situatie voelt uitzichtloos. En nu heeft ook de wasmachine het begeven. ‘Help!’ zou je willen schreeuwen, maar ja, die schaamte houdt je tegen. 

Herkenbaar voor jou, deze armoedestress? Voor Manon Balentijn van Schuldhulpverlening in ieder geval wel. “Dit is precies wat mijn collega’s en ik dagelijks tegenkomen in ons werk. Als je schulden hebt, krijg je vaak te maken met een stapeling van problemen. Dat kan iemand verlammen. Je zou het liefst alles zelf willen oplossen, maar op een gegeven moment is het zo moeilijk om het overzicht te houden. Je staat dan psychisch zo onder druk dat je niet eens weet waar je moet begínnen, je hebt niet meer de puf om stappen te zetten en denkt bij de zoveelste ingewikkelde brief met slecht nieuws: ja… doei!”

Allerlei oorzaken

Hoe komen mensen in de schulden terecht? Manon: “Heb je even? Dat kan echt op zóveel verschillende manieren, en het kan zo’n beetje iederéén overkomen. Mensen of stellen die opeens zonder werk komen te zitten, zzp-ers die niet genoeg opdrachten meer hebben, jongeren die aan allerlei verleidingen blootstaan, ouderen die tegenvallers niet kunnen opvangen van alleen hun AOW’tje, woningen die met een restschuld verkocht worden…”

En dan kan het snel fout gaan. “We zien vaak dat mensen zich geen raad weten met de nieuwe situatie, zodat het even duurt voordat ze hun uitgaven aanpassen. Dat ís ook niet makkelijk, zeker niet als het om je kinderen gaat. Je wilt bijvoorbeeld niet dat zij op school buiten de boot vallen. Ook komt het voor dat mensen simpelweg geen ervaring hebben met financiële zaken, omdat de ex-partner altijd alles regelde.”

Concrete hulp  

De mensen bij Schuldhulpverlening zijn erin gespecialiseerd om ook in de meest ingewikkelde situaties de helpende hand te bieden. “Onlangs hebben we al diverse members van Quiet kunnen helpen. Een mooi resultaat om de samenwerking vorm te geven en succesverhalen met elkaar te delen.”

Onwetendheid speelt regelmatig een rol, merkt Manon. “Laatst was er iemand die opeens maandelijks 100 euro minder gestort kreeg. Er bleek een loonbeslag te zijn. Dat hebben we samen bekeken: wie legt dat beslag en is het wel terecht? Als je daar geen ervaring mee hebt of de brieven niet goed begrijpt, is het moeilijk om zelf actie te ondernemen. Wij kunnen daarbij helpen.”

Hoe krijgt die hulp vorm? “We kunnen bijvoorbeeld kijken of er haalbare regelingen afgesproken kunnen worden of onderzoeken of schulden kunnen worden afgekocht. Met een succesvol traject ben je na drie jaar schuldenvrij en kun je een nieuwe schuldenvrije start maken. Dit geeft toch hoop voor veel mensen waardoor ze een positief toekomstperspectief kunnen blijven houden.”

Op tijd erbij zijn

Manon en haar collega’s helpen graag bij die complexe situaties, maar zouden het liefst zo vroeg mogelijk hulp aanbieden: “Bij schulden geldt: hoe vroeger je met een probleem hulp zoekt, des te beter je samen oplossingen kunt vinden. Daarom zou ik mensen bij Quiet willen oproepen: dreig je in de knel te komen, neem dan contact met ons op. Want weet je: door je ogen te sluiten en passief te blijven gaan je problemen niet weg. Durf die eerste stap te zetten. We zijn niet eng, hoor!” lacht Manon. “We merken vaak hoe opgelucht iemand al is na een eerste gesprek: eindelijk die hobbel genomen! En de drempel is echt laag, hoor. Gewoon vertellen waar je tegenaan loopt, en ons laten meekijken. Als we dan goed op een rijtje hebben wat er speelt, kunnen we tips geven of samen een plan maken. We komen ook regelmatig tegen dat mensen niet precies weten waar ze allemaal recht op hebben, qua toeslagen en regelingen… ook daar helpen wij bij. We kunnen ondersteunen om het allemaal weer inzichtelijk en overzichtelijk te maken. Kortom, twijfel geen moment langer en pak je schulden aan.”  

Géén toverstokjes

Eén ding wil Manon nog kwijt, zeg maar gerust een disclaimer: “Bij Schuldhulpverlening hebben we geen doos met toverstokjes. Als mensen bij ons komen zijn ze maar al te vaak het vertrouwen in een goede afloop al kwijt. Wij helpen mensen weer overzicht te krijgen, zodat we samen de problemen kunnen aanpakken. Maar het is niet zo dat alles in één keer opgelost is, het is een kwestie van geduldig samen optrekken. We streven ernaar dat er een oplossing komt voor de schulden, waardoor er weer rust komt, licht aan het einde van de tunnel.” 

Filmpje!

Schuldhulpverlening wil graag – zo vroeg mogelijk – met mensen in gesprek over hun schulden. Met dit campagnefilmpje hopen ze de drempel nóg lager te maken. Niks engs aan, toch?

Schulden? Samen aan de slag!

Heb jij financiële vragen, advies of ondersteuning nodig en wil jij een gesprek met Schuldhulpverlening? Neem dan gerust contact op met Manon, je kunt haar op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag bereiken van 10.00-14.00 uur op 06-21708804, of door te mailen naar geldzaken@tilburg.nl.