In Stadsnieuws van 12 september een artikel over de samenwerking met ROC Tilburg, waar voortaan wekelijks vier Quiet-members zich gratis mogen laten knippen en föhnen in de kapsalon van de opleiding.

Een rustig gesprek met praktijkdocent Hacer Aksoy op de vroege maandagmorgen is een illusie. De kapsalon van ROC Tilburg aan de Stappegoorweg bruist van de activiteiten en regelmatig komen leerlingen advies aan Hacer vragen. In haar antwoorden komt vaak het woord ‘zelf’ voor. “Als je kapper wilt worden moet je niet alleen goed kunnen knippen, maar ook alles eromheen in de vingers krijgen. Zélf afspraken maken, goed luisteren naar de wensen, zelf aftasten of een klant graag een praatje maakt of juist niet. Dat leren ze hier in de praktijk.”
De technieken, die krijgen de leerlingen ‘boven’ aangereikt, in de grote praktijkruimte met 72 plekken. Daar wordt doorgaans gewerkt met modellen die de leerlingen zelf regelen. Bekenden uit de eigen comfortzone dus. Hacer: “Hier krijgen ze échte klanten, en kunnen ze ook stappen zetten qua sociale vaardigheden. Doordat er steeds een docent aanwezig is, krijgen ze meteen feedback.”

Warm gevoel
De samenwerking met Quiet Community is dan ook een win-winsituatie, aldus teamleider Roel Bouw. “Toen het verzoek van Quiet kwam, hadden we daar meteen een warm gevoel bij. Als maatschappelijk betrokken organisatie weten we natuurlijk dat het voor veel mensen financieel niet haalbaar is om regelmatig een kapper te bezoeken. Voor die mensen willen we graag iets betekenen. Het is voor ons belangrijk dat zij zich bij ons niet anders voelen dan de gewone klanten.”
Dat wordt onderschreven door een Quiet-member die te gast was in de kapsalon van het ROC. “Het is me prima bevallen, ik was heel tevreden over het resultaat. Normaal kost knippen en föhnen bij hen een tientje. Da’s voor mij toch een heel bedrag, met mijn 50 euro leefgeld. Dus hier ben ik heel blij mee.”

Extra element
Gewone klanten kunnen inderdaad al jaren voor een gereduceerd tarief bij ROC terecht. Roel Bouw: “Dat doen we omdat wij er als opleiding ook baat bij hebben. Wij hebben geen winstoogmerk, wij willen op deze manier ons onderwijs voor de leerlingen een extra element meegeven.” Gaat er wel eens iets mis? Hacer Aksoy: “Niet meer dan in een gemiddelde kapsalon. De mensen worden geknipt door de leerlingen uit het tweede en derde jaar, die hebben door stages al de nodige ervaring opgedaan en sturen ook elkaar bij. Bovendien gaat er geen klant de deur uit zonder dat een docent het resultaat goedkeurt.”

Foto boven: Praktijkdocent Hacer Aksoy en teamleider Roel Bouw zijn enthousiast over de samenwerking met Quiet.
Foto hieronder: De ouderejaars van de opleiding in actie in de kapsalon aan de Stappegoorweg.