Tekst: Christine Slurink, Fotografie: Mirella Beau

Toen Tatjana van Quiet contact opnam met restaurant Finn’s hoefden zij niet lang na te denken. Via social media wist Melanie van Finn’s al dat Quiet Drechtsteden bestond: ‘Ze stonden op mijn lijstje om te bellen. Natuurlijk wilden we samenwerken.’

Melanie vertelt: ‘We wisten meteen dat we iets voor kinderen wilden betekenen. Sommige kinderen kunnen geen feestje vieren voor hun verjaardag. Dat gaat ons aan het hart. Ieder kind heeft toch recht op een verjaardagsfeestje?’ Voor Quiet-members organiseerden zij al een paar kinderfeestjes in de bovenzaal van Finn’s. Ze krijgen limonade met wat lekkers en eten frietjes. ‘Sommige kinderen zijn nog nooit in een restaurant geweest. Dat kunnen wij ons niet indenken. Voor ons is het een kleine moeite en voor hen een groot plezier.’

Voor de volwassen members geeft Finn’s normaal gesproken eens per maand een lunch weg. ‘Deze mensen hebben al zo weinig. Ze doen weinig voor henzelf. Wanneer ze bij ons komen lunchen hebben ze een uitje, zijn ze even in een andere omgeving. En deze mensen zijn zo dankbaar. Tijdens het begin van de lockdown door Corona kregen we zelfs mails van de members, omdat ze zo met ons meeleefden.’

‘Maar wij dachten ook aan de members. We konden natuurlijk geen lunch aanbieden, maar ik wilde toch graag iets voor hen doen. Met Tatjana overlegde ik waar behoefte aan was. Zodoende kwamen we met diverse inzamelingsacties.’

 

Inzamelingsactie tijdens eerste lockdown

Het restaurant van Finn’s ging tijdens de eerste lockdown ook al open voor afhaal- en bezorgmaaltijden en was zodoende een goede plek om spullen in te zamelen. ‘De eerste paar weken verzamelden we groente en fruit. Veel mensen die afhaalmaaltijden kwamen halen, brachten iets mee’, vertelt Melanie, ‘maar ook anderen kwamen langs met groente en fruit. Een klant van ons nam het initiatief om iedere zaterdag aan het einde van de dag bij de markt langs te gaan en daar resten op te kopen. Op een gegeven moment kreeg ze de groente en fruit voor niks mee. Vervolgens haalde Tatjana alles bij ons op en verdeelde dit onder de members van Quiet.’

‘De twee weken erna zamelden we speelgoed in voor de kinderen. Daar kregen we zoveel respons op! Klanten namen iets mee, maar ook anderen brachten van alles langs. Sommige mensen gingen zelfs speciaal speelgoed shoppen. We hadden tafels vol, het was echt een enorm succes. Tot slot hebben we in overleg met Tatjana nog twee weken verzorgingsproducten ingezameld.’

Ondanks de onzekere tijden denken het restaurant en haar bezoekers aan de mensen die het minder hebben. ‘Het was mooi dat we zo toch iets voor de mensen van Quiet konden doen. Via onze sociale media hebben we best een groot bereik en zo gaven we veel bekendheid aan de acties. Al met al was het een groot succes.’