Jaaroverzicht 2018

Quiet heeft een jaar achter de rug waarover je een boek kunt schrijven. Gaan we niet doen. Soms zegt een foto meer dan duizend woorden, en die open deur trappen we graag in. Je hebt vast genoeg aan pakweg honderdvijfentwintig woorden per foto.

Wij wensen je veel kijk- & leesplezier bij Quiet 2018 in vogelvlucht. En fijne dagen, we zijn op 2 januari hard toe aan een nieuw jaar van verzachten & versterken.

Het team van Quiet

Jaaroverzicht 2018

Het team van Quiet

Onze sponsors begrijpen het

Zonder de bijdragen van bedrijven en supporters kom je niet ver met je armoedeverzachting. Gelukkig is het aantal sponsors van Quiet in 2018 weer gegroeid, met 20% zelfs. Op de foto zie je een member intens genieten van een aanbieding van een sponsor. Dit beeld staat symbool voor ruim 10.000 geluksmomenten, die de 659 sponsors onze 2.290 members én hun gezinnen in 2018 hebben bezorgd.
Een keertje uit lunchen of naar de kapper, een gratis fietsreparatie… zo’n geluksmoment werkt dóór. Het is zó fijn om te ervaren dat anderen jouw kwetsbaarheid begrijpen en graag helpen om een sociaal isolement te voorkomen of te doorbreken. De solidariteit van onze sponsors zorgt niet alleen voor verzachting en verbinding, maar is tegelijkertijd een enorme stimulans voor het (zelf)vertrouwen van onze members.

Onze sponsors begrijpen het

Wat een luxe!

Quiet is voortdurend op zoek naar sponsors en supporters, die belangeloos een verschilletje willen maken voor mensen in armoedesituaties. Velen (h)erkennen het armoedeprobleem al uit hun bedrijfspraktijk en hebben niet eens extra argumenten van onze wervers nodig om bij te dragen. Groot is ook de bereidheid om ‘het verhaal van armoede’, met een vleugje Quiet, door te geven binnen het eigen netwerk en ver daarbuiten. Een goed voorbeeld van hartverwarmende betrokkenheid is de kernachtige boodschap die Hadil Chalati van Drechtse Hair & Beauty meegeeft in een van onze promotievideo’s uit de campagneweek in oktober 2018. Het mes snijdt aan meer kanten, getuige een uitspraak van een andere sponsor: “Voor de meiden in mijn kapsalon is het goed om eens te merken dat een knipbeurt voor veel mensen een luxe is.”

Wat een luxe!

‘Welkom bij Quiet!’

Behalve een gebruiksvriendelijk digitaal platform met aanbiedingen biedt Quiet haar members nadrukkelijk mogelijkheden om ‘live’ energie & ideeën op te doen. Dat begint al met een uitgebreid gesprek waarmee elke nieuwe member wordt verwelkomd en wegwijs gemaakt in de mogelijkheden die Quiet biedt. De dinsdagse inloopochtend, gerund door members, is een succesvol middel om mensen samen te brengen en te activeren. Dat het bezoek in 2018 hoger lag dan in 2017 geeft aan hoe sterk de behoefte is om sociaal te blijven functioneren én iets te betekenen voor een ander. Hoogtepunten in 2018? De Suikerfeestinloop, en de Sinterklaasinloop hadden een feestelijk karakter, maar eigenlijk geldt dat voor elke editie.

‘Welkom bij Quiet!’

‘Waarmee kunnen we u versterken?’

Oké, eerst noteren we iemands gegevens, maar al snel daarna komt de vraag: “Wat zijn jouw talenten?” Da’s soms even schrikken, want voor velen is het even geleden dat hun die vraag gesteld werd. Maar altijd, echt altijd, komt er een concreet antwoord, al is het schoorvoetend. Samen wordt dan gekeken of die aangedragen vaardigheden ontwikkeld of ingezet kunnen worden. Bijvoorbeeld om andere members verder te helpen, actiever & blijer te maken. ‘Vroeger’ noemden we dat empowerment, zeg nu maar ‘versterken’. Let wel: Quiet versterkt mensen niet, dat doen mensen uiteindelijk zélf. Of niet, want bij Quiet is er geen verplichting om iets ‘terug te doen’.
Door die aanpak zien we bij Quiet – en daarbuiten – mooie dingen tot stand komen: mensen die hun passiviteit doorbreken, weer een netwerk en eigenwaarde opbouwen, zich nuttig maken én voelen, die dankzij getankt zelfvertrouwen een baan vinden… Hoeveel mensen zichzelf in 2018 bij of via Quiet versterkt hebben? Leuke eindejaarspuzzel: scroll en turf het zelf op www.quiet.nl.

‘Waarmee kunnen we u versterken?’

‘Ik doe er weer toe’

Quiet wil het verhaal van armoede vertellen. Laten zien hoe eenvoudig het is om in de financiële problemen te komen, en hoe moeilijk het is om eruit te komen. Hoe de schaamte toeslaat en een sociaal isolement op de loer ligt als je vanwege geldgebrek niet volwaardig kunt meedoen in de maatschappij.
Maar van louter hard luck stories gaat de kachel niet gloeien. Quiet wil een positieve factor zijn in het leven van mensen in armoedesituaties. Daarom geven we graag een podium aan members die, soms gesteund door Quiet, zichzélf aan de haren omhoog trekken. Die verhalen liggen voor het opscheppen. Ze laten zien dat vertrouwen beter werkt dan wantrouwen, warm beter dan koud & kil.

‘Ik doe er weer toe’

‘Ik wil helpen’

Elke Quiet Community heeft een kleine kern van betaalde krachten, met daaromheen een veel grotere schil van vrijwilligers. Bij Quiet Tilburg telden we er dit jaar 44. Onder hen veel members die graag de handen uit de mouwen willen steken om anderen verder te helpen. Mooi voorbeeld is het Quiet Actieteam onder leiding van Marco Herben, dat tal van klussen uitvoert bij collega-members die dat fysiek of financieel niet trekken. Ook het inschrijfteam, het belteam en het inloopteam bestaan overwegend uit members, die hun talenten aanspreken en het beste uit zichzelf halen.
Ook supporters ‘van buiten de doelgroep’ doen zich nadrukkelijk gelden bij Quiet. Allen weten of begrijpen ze hoe armoede mensen kan bedrukken, en willen niet passief blijven: “Ik kan ook op de bank gaan liggen, maar daar wordt niemand gelukkiger van, toch?” Geen speld tussen te krijgen.

‘Ik wil helpen’

Campagne!

Vaste prik rond Wereldarmoededag, jaarlijks op 17 oktober: Quiet maakt extra lawaai voor stille armoede. In de campagne van dit jaar, ontwikkeld samen met Toffey en PauwR, wilden we vooral de impact van Quiet naar voren laten komen. In beeld & geluid: mooi vormgegeven gefilmde inkijkjes in de motivatie van sponsors, vrijwilligers, members en projectleiders. In tekst: met een veelheid aan artikelen over alle facetten van armoede én Quiet. De oproep om bij te dragen of in actie te komen via de actiewebsite ikdeelquiet.nl en www.quietcommunity.nl leverde veel inhoudelijke reacties op. Nieuwe sponsors & vrijwilligers, donateurs, potentiële initiatiefnemers voor nieuwe QC’s… we maken er werk van.

Campagne!

Het Quiet-fonds

Het begon allemaal in 2013 met de parodiërende glossy Quiet 500, waarvan in 2016 de tweede editie verscheen. Hiermee genereerden sociaal ondernemer Ralf Embrechts en auteur Anton Dautzenberg veel aandacht voor de verborgen armoede in Nederland. Én mooie opbrengsten. Die hebben in oktober 2018 hun bestemming gevonden. Het Quiet-fonds stelt € 100.000 beschikbaar aan innovatieve initiatieven om de armoede onder kinderen in Nederland te verzachten. Conform het eerlijk delen-principe krijgt elk goedgekeurd initiatief maximaal € 2.500. Ook de procedure is vernieuwend: één A4’tje voor het plan en ééntje voor de onderbouwing, zodat voor eenieder de drempel laag blijft. Laat maar komen dus, die ideeën, via fonds@quiet.nl. Op de foto de jury: Ralf Embrechts, Nick J. Swarth en Anton Dautzenberg.

Het Quiet-fonds

Het jaar van de Quiet-app

Bij Quiet Nederland krijgt de doorontwikkeling van het digitale platform in samenwerking met partner Freshheads veel aandacht. Hoe meer aanbiedingen van sponsors automatisch hun weg vinden naar de Quiet-members, des te meer tijd en energie komen vrij voor andere aspecten van armoedeverzachting. Een nieuw wapen in de strijd is de Quiet-app, die in mei 2018 werd gelanceerd. Daarmee kunnen members extra gebruikersgemak in huis halen en wij – en alle andere QC’s in Nederland! – veel handelingen skippen. In oktober volgde een verfijning: de bulkmodule, waarmee extra aanbiedingen voor veel members tegelijk efficiënt en eerlijk verdeeld worden. Dankzij een intensieve campagne heeft al 68% van de actieve members de Quiet-app geïnstalleerd.

Het jaar van de Quiet-app

Bestuur 2.0

Quiet heeft de afgelopen jaren een enorme groei doorgemaakt, van lokaal initiatief tot een netwerk van Quiet Community’s. De pioniersfase is fantastisch doorlopen. Nu is het zaak onze beweging, onze organisatie, zo te structureren dat we voor zoveel mogelijk mensen in heel Nederland een verschil kunnen maken. Bij die fase hoort een nieuw bestuur. In juli 2018 droeg Quiet-initiatiefnemer Ralf Embrechts daarom de voorzittershamer over aan Marieke van Bommel-Bekker, die samen met Nadja Jungmann, Stefan Jansen en Paul de Kok ons in de nieuwe fase zal gidsen. Tijdens een informele bijeenkomst werden Ralf en zijn collega-bestuurders Marjo Frenk, Koj Koning, Marius de Jong en Paul van Loon uitgeluid en bedankt voor hun jarenlange inspanningen. Hoewel uitluiden… Ralf blijft zich uiteraard als ambassadeur op diverse manieren inzetten voor Quiet.
Het nieuwe bestuur is voortvarend aan de slag gegaan en gaf eind november een presentatie aan werknemers en vrijwilligers waarin verheugend veel speerpunten de revue passeerden. Op naar 2019!

Bestuur 2.0

Quiet heeft de afgelopen jaren een enorme groei doorgemaakt, van lokaal initiatief tot een netwerk van Quiet Community’s. De pioniersfase is fantastisch doorlopen. Nu is het zaak onze beweging, onze organisatie, zo te structureren dat we voor zoveel mogelijk mensen in heel Nederland een verschil kunnen maken. Bij die fase hoort een nieuw bestuur. In juli 2018 droeg Quiet-initiatiefnemer Ralf Embrechts daarom de voorzittershamer over aan Marieke van Bommel-Bekker, die samen met Nadja Jungmann, Stefan Jansen en Paul de Kok ons in de nieuwe fase zal gidsen. Tijdens een informele bijeenkomst werden Ralf en zijn collega-bestuurders Marjo Frenk, Koj Koning en Marius de Jong uitgeluid en bedankt voor hun jarenlange inspanningen. Hoewel uitluiden… Ralf blijft zich uiteraard als ambassadeur op diverse manieren inzetten voor Quiet.

Uitrollen maar!?

Quiet wil iets betekenen voor zoveel mogelijk mensen in armoedesituaties. In 2015 en 2016 hebben we bij Quiet Tilburg veel ervaringen opgedaan en kinderziekten overwonnen. In 2017 konden we met de opgedane kennis de uitrol van het Quiet-concept in Maastricht, Groningen en Den Bosch op gang helpen. In 2018 is die lijn flink doorgetrokken. Hilvarenbeek, Drechtsteden en Rotterdam zijn aangesloten bij de familie van Quiet Community’s, nu zeven leden sterk. Vanuit Tilburg worden de initiatiefnemers begeleid en voorzien van allerlei gereedschap om een QC up & running te krijgen. En in Oss, Amersfoort en Nijmegen staan ze te trappelen om zich aan te sluiten bij de Quiet-familie.
Maar: als snelgroeiende organisatie moet je ook weer niet boven je macht grijpen. Vandaar dat we samen met het nieuwe bestuur hebben besloten om een genereuze subsidie vanuit het Rijk aan ons voorbij te laten gaan. Het groeiscenario dat daaraan gekoppeld was, is bij nader inzien te ambitieus.

Uitrollen maar!?

Verhuizen op z’n Quiets

Op onze locatie aan de Boomstraat had Quiet de beschikking over twee kantoorruimtes op vijftig meter van elkaar. Veel te krap om de medewerkers en alle vaste vrijwilligers een volwaardige werkomgeving te bieden. Verhuizen dus. Het proces dat op gang kwam is typerend voor Quiet: velen dragen bij om iets beter te maken. De financier die het beoogde pand aan de Hoflaan 23 aankoopt en tegen een normale prijs aan ons verhuurt. De hoofdaannemer en onderaannemers die bij de verbouwing ruimhartige voorwaarden en beste-vriendenprijzen hanteren. De interieurstyliste die met een minimaal budget een maximale uitstraling en sfeer creëerde. Het vrijwilligersteam van een bouwmarkt die ons gratis & voor niks een tuin met alles erop en eraan kwamen bezorgen. Het Quiet Actieteam, vrijwel allemaal members, die sloopten, sjouwden, timmerden, schuurden, vulden, verfden, schoonmaakten én tamponneerden dat het een lieve lust was. Vrijwilligers van een bank die onze oude locatie opschoonden. Onbetaalbare saamhorigheid, gecoördineerd door spin-in-het-web René Verhoeven.
Op dinsdag 20 november betrokken we ons eigen kantoor. Een maand later voelt het alsof we er vele jaren (blijven) zitten.

Verhuizen op z’n Quiets

Winkelmandje Item Removed. Undo
  • No products in the cart.

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor de landelijke Quiet-nieuwsbrief en we houden je op de hoogte!

Bedankt, je bent nu ingeschreven voor de landelijke nieuwsbrief van Quiet!