Jaaroverzicht 2019

Vertellen, verzachten, versterken. Dát is waar het bij Quiet om gaat. Vertellen over stille armoede, de armoedesituatie verzachten en de mensen die erin leven versterken. Voorheen werd dat door één ‘Tilburgs’ bestuur aangestuurd. In 2019 zijn we een nieuwe fase ingegaan, met gescheiden stichtingen en besturen voor Quiet Community Tilburg en Quiet Nederland. Een grote verandering die veel heeft gevraagd van de Quieteers in Tilburg. Wat een werk is er verzet en wat zijn we trots op het resultaat. Dank jullie wel!

Jaaroverzicht 2019

Van 7 naar 9

Begin 2019 waren er naast Tilburg, Quiet Community’s in Den Bosch, Drechtsteden, Groningen, Hilvarenbeek, Maastricht en Rotterdam. Daar kwamen Nijmegen en Oss bij. Initiatiefnemers werven financiers, sponsors en vrijwilligers, schrijven members in en benutten de faciliteiten die Quiet Nederland ter beschikking stelt. Nummer 10 staat te trappelen, daarover later meer.

In dit jaaroverzicht maak je kennis met de Quiet Community’s. Negen Quiet-members die hun verhaal doen. Verhalen over diepe dalen, armoede en schaamte. Maar vooral ook over kracht, weerbaarheid en trots. Zo geven we de Quiet Community’s een gezicht. Wij willen alle members die aan de verhalen hebben meegewerkt van harte bedanken voor hun vertrouwen, openheid en lef. En wij hopen dat jij na het lezen van de verhalen nog beter begrijpt waarom Quiet ook volgend jaar in héél Nederland lawaai blijft maken voor stille armoede.

Team Quiet Nederland

Van 7 naar 9

Team Quiet Nederland

‘Ik wil het verschil maken voor anderen’

Roger komt zo’n anderhalf jaar geleden in aanraking met Quiet. Al snel wordt hij ook vrijwilliger. Hij vindt het belangrijk om zijn steentje bij te dragen. “We hebben hier in Maastricht op dit moment zo’n 300 members. Tijdens de inloopochtenden zie ik veel nieuwkomers. Ik merk dat ze soms bang zijn om binnen te komen. Bang om de stap te zetten want ‘de buurman zal er maar zitten…’ snap je? De schaamte is groot, dat moeten we niet onderschatten. M’n geheime wapen is mijn humor.”

‘Ik wil het verschil maken voor anderen’

‘Niets of niemand krijgt mij meer omver’

Petra woont samen met haar twee kinderen, een poes en een vogel in een warm ingericht appartement in Den Bosch. Ze oogt energiek en straalt tegelijkertijd rust uit. “Ik heb vier jaar lang in de overlevingsstand gestaan. Vorig jaar lag ik hier nog in de bank, futloos, verslagen door het systeem, nog steeds niet beseffend wat er eigenlijk was gebeurd. Nu ben ik er weer, sterker dan ooit. Na alles wat ik heb meegemaakt krijgt niets of niemand mij meer omver!” Kracht en overtuiging klinken door in haar woorden. Maar Petra is van ver gekomen.

‘Niets of niemand krijgt mij meer omver’

‘M’n eerste Quiet-aanbieding maakte me meteen vrolijk’

“Er rust een groot taboe op armoede. Velen zullen zeggen dat het je eigen schuld is. Natuurlijk komen er mensen in de schulden doordat ze te veel spullen kopen. Duizenden misschien wel. Bij mij zit het anders.” Quiet Drechtsteden member Heleen is open, recht voor zijn raap en zelfs strijdvaardig. “Het gaat langzaam maar zeker beter met me. Maar nog niet zo lang geleden stond mijn leven op z’n kop.”

‘M’n eerste Quiet-aanbieding maakte me meteen vrolijk’

‘Soms moet je armoede even luchtig maken’

Strakke maatpakken. Dikke auto’s. Luxe vakanties. Jarenlang leeft Chris een rijk leven. Met de wereldwijde financiële crisis van 2008 begint ook Chris’ persoonlijke financiële crisis. Van de een op de andere dag zit hij werkloos thuis. “Toen ging het in rap tempo goed mis. Het lukte me niet om iets nieuws te vinden. De crisis hielp natuurlijk allesbehalve mee.” Anno 2019 zit Chris nog steeds in de schuldhulpverlening. Niet als cliënt trouwens maar als hulpverlener in Rotterdam. Het kan verkeren. “Alles wat ik heb meegemaakt moest hiertoe leiden.”

‘Soms moet je armoede even luchtig maken’

‘Ik wil niet alleen groeien, maar ook bloeien’

Shirley werd in 2006 arbeidsongeschikt verklaard. Haar armoedeval volgde het gebruikelijke traject: na twee jaar WW-uitkering viel ze terug in de bijstand. In korte tijd bouwde ze een schuld op van 10.000 euro. Ze werd letterlijk ziek van de situatie, niet in de laatste plaats dankzij het diepe gevoel van schaamte dat zich van haar meester maakte. Mede dankzij Quiet Tilburg veranderde haar leven: “Dat ik voor mezelf kan opkomen, is te danken aan Quiet. Het is mijn tweede huis. Ik kan het niet meer missen. Ik heb er mijn eigen plek gevonden.”

‘Ik wil niet alleen groeien, maar ook bloeien’

‘Over tien jaar heb ik mijn eigen onderneming’

In 2006 verhuist Leticia met een koffer vol ambitie van het Caribische eiland Sint Maarten naar het Groningse Stadskanaal. “Ik ben opgegroeid tussen hardwerkende, zelfstandige vrouwen. Armoede kende ik niet. Van kinds af aan wilde ik ook zo’n ‘independent woman’ worden. Mijn eigen onderneming starten. En andere mensen helpen. Want dát is mijn levensdoel.” Haar droom verandert in een nachtmerrie wanneer ze in 2008 in de schulden raakt. Inmiddels klautert Leticia vol energie uit dit dal. Toch wil ze wat ze heeft meegemaakt niet vergeten of verbergen. “Ik heb weer hoop. Dus deel ik mijn verhaal om ook ánderen hoop te geven.”

‘Over tien jaar heb ik mijn eigen onderneming’

‘Ik geef alleen positieve dingen aandacht’

Schaamte staat niet in Maria’s woordenboek. Vroeger misschien, maar tegenwoordig interesseert het haar oprecht weinig. “Ik sta er al 23 jaar alleen voor hè, met de kinderen. En ook vóór die tijd had ik het niet breed. Dan wen je er gek genoeg aan.” Als zelfbenoemd ‘herrieschopper tegen stille armoede’ laat Maria zien dat armoede óók in Hilvarenbeek, een van de tien rijkste gemeenten van Nederland, aan de orde van de dag is.

‘Ik geef alleen positieve dingen aandacht’

‘Ik ben opgelucht nu ik weet dat ik over drie jaar schuldenvrij ben’

De Nijmeegse Sofie is een alleenstaande moeder van vijf kinderen. Haar jongste gaat naar de peuterspeelzaal, haar oudste is de twintig voorbij en werkt. In haar huishouden is het dagelijks een drukte van jewelste. Een gezéllige drukte, dat wel. “School, sporten, dansles. Mijn kinderen doen van alles. Ik ren en vlieg de hele week van hot naar her om ze overal op tijd af te kunnen leveren.” Een voor velen herkenbaar, hectisch gezinsleven. Met één groot verschil. Achter deze gezellige bedrijvigheid gaat een armoedeverhaal schuil.

‘Ik ben opgelucht nu ik weet dat ik over drie jaar schuldenvrij ben’

‘Mijn leven is hartstikke rijk’

Oss is één van de jongste Quiet Community’s van Nederland. Op 17 oktober 2019 wordt een vliegende start gemaakt met 50 members en een enthousiast bestuur. Aan de wieg van Quiet Oss staat ook Marian. Ze is direct, sociaal en open. Niet bang om haar verhaal te doen. Althans, niet meer. “Ik heb er eigenlijk niet zo bij stilgestaan dat ik het hier mee heb opgestart, weet je dat. Maar het klopt wel. Ik zit in het bestuur, ben member én ben ervaringsdeskundige. De meeste bestuursleden weten niet hoe het is om in armoede te leven. Ze kunnen mijn feedback dus goed gebruiken.”

‘Mijn leven is hartstikke rijk’

De tiende Quiet Community en 2020

Het verhaal van Quiet Community Eindhoven is pas net begonnen. Zij gaan nog voor de kerst de eerste 50 members blij maken met een openingsaanbieding. We wensen het team in Eindhoven veel succes. De landelijke groei van Quiet zet door, ook in 2020. Meer Community’s, meer members, meer sponsoren en meer geluksmomenten. Wij hebben er vertrouwen in en blijven vertellen, verzachten en versterken. Wij wensen je een heel goed jaar!

De tiende Quiet Community en 2020

Winkelmandje Item Removed. Undo
  • No products in the cart.

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor de landelijke Quiet-nieuwsbrief en we houden je op de hoogte!

Bedankt, je bent nu ingeschreven voor de landelijke nieuwsbrief van Quiet!