Een dinertje met een verjaardagscadeau is niet voor ieder kind vanzelfsprekend. Reden voor eigenaar Almir Zuljko en manager Brechje Oddens van Ribsfactory Den Bosch om een opmerkelijke bijdrage te leveren aan jonge members, ook al trof de coronacrisis hen hard.

Iedereen die in de horeca werkt weet het: een fooi geeft je inkomen een leuke boost. Toch besloot het hardwerkende team van het populaire Bossche steakrestaurant de fooi op te offeren voor members van Quiet. Manager Brechje vertelt: “Voor de medewerkers van Ribsfactory was er wel een voorwaarde. Ze wilden weten wat er met het geld zou gebeuren. Logisch natuurlijk. We brainstormden en bedachten iets concreets: voor een aantal kinderen die jarig zijn én member van Quiet, organiseren we een diner voor twee. Daarnaast mogen ze voor 100 euro een cadeau uitzoeken. Samen gaan we de stad in.”

Meer dan een aardigheidje
100 euro is een flink bedrag. Maar daar is over nagedacht: “Juist iets meer krijgen dan een aardigheidje, maakt het bijzonder. Eindelijk nieuwe schoenen kunnen kopen. Of dat jurkje, dat je vader of moeder niet kan betalen. Laatst ging een van ons op pad met een jongetje dat een controller en headset koos. Hij hield geld over en kocht iets voor zijn zusje. Superlief!”

Ook het etentje wordt gewaardeerd. Van Ribsfactory mogen de members vrij kiezen van de kaart. Inclusief voor- en nagerecht. “Ook dat is voor hen niet vanzelfsprekend. Sterker nog, ze voelen zich bijna bezwaard. Laatst zat een moeder met haar dochter aan de biefstuk met gamba’s. Het was zo exclusief voor ze. Naderhand ontvingen we een dankbare mail. Dan weet je waar je het voor doet.”

Coronacrisis
De impact van de coronacrisis hakt er ook bij de Ribsfactory in. Brechje: “Gelukkig hadden we voor coronatijd al naamsbekendheid opgebouwd met onze bezorgservice. We hebben alles uit de kast gehaald om te kunnen blijven draaien door het bezorggebied uit te breiden naar Rosmalen, Berlicum, Moergestel, Vught en Den Dungen. Nu we weer open zijn, is het wat wennen met de nieuwe regels, maar hebben we er weer alle vertrouwen in.”

Hecht team
Brechje kijkt met trots naar haar team. “We zijn een jonge, zeer hechte club. Die verbondenheid is alleen maar sterker geworden door de coronatijd. De fooi blijft juist nu meer dan welkom, om de jonge Quiet members blij te kunnen maken. Voor ons is het ook altijd een bijzonder moment als een kind het cadeautje uit mag zoeken. Al ontdekten we dat in een half uur tijd een cadeau uitzoeken, soms lastig is. We vertellen vooraf dat het om 100 euro gaat. Dan kunnen ze vast nadenken over wat ze écht graag willen hebben.”

Ook Quiet is blij met Ribsfactory als sponsor. En trots op deze mensen die graag wat stappen harder lopen voor hun gasten, om kinderen die in armoede leven een topdag te bezorgen. Een mooiere besteding van jouw fooi is toch niet denkbaar?

Ribsfactory
Markt 34
5211 JX  DEN BOSCH
073-612 90 50

(tekst: Wilma van Rooijen)