Een actie waar de Tilburgse solidariteit van afdruipt. Stichting Willem II Betrokken en Quiet Community hebben samen voor €5.000 aan horecabonnen aangeschaft. Niet alleen een opsteker voor onze horecasponsors, maar ook voor Tilburgers in armoede. De bonnen van elk € 25 zullen namelijk verdeeld worden onder de members van Quiet Tilburg.

WeCareNL, opgezet door een groep betrokken Tilburgers, bracht beide partijen bij elkaar en verzorgt een belangrijk deel van de uitvoering. De rol van verbinder is hun op het lijf geschreven. “We zien dat mensen in armoede fors getroffen zijn door corona. Voor mensen die een kleiner netwerk hebben, niet digitaal vaardig zijn of geen baan hebben werd de wereld ineens een stuk kleiner. We helpen daarom graag mee om deze mensen een horecabon te geven”, aldus Jordy Sweep. Al doende krijgt natuurlijk de omzet van de horeca ook een impuls.

Mondmasker in clubkleuren

Ook stichting Willem II Betrokken – de naam zegt het al – zet zich graag in voor verbinding in de maatschappij. Tijdens de ‘hoogtijdagen’ van de corona-epidemie verkocht Willem II fraaie mondmaskers in de clubkleuren. Van deze opbrengst gaat €2.500 nu naar de Tilburgse horeca én leden van Quiet Community. Suzanne Albregts van Willem II Betrokken legt uit: “Met de opbrengsten van de mondmaskers willen we iets terugdoen voor de maatschappij. Door deze bijdragen kunnen wij personen en ondernemers die door de coronacrisis geraakt zijn een steuntje in de rug geven. Met deze horecabonnen geven we mensen in armoede de kans om er even uit te zijn én steunen we de horecaondernemers die het erg zwaar hadden of hebben.”

Wederzijdse solidariteit

Quiet Community Tilburg zelf doet met €2.500 eveneens een stevige duit in het zakje: “Een gulle gever vroeg ons specifiek om zijn donatie op deze manier door te spelen aan onze members. En wij willen graag al onze horecasponsors in deze moeilijke tijd steunen. Hun solidariteit met mensen in armoede is enorm, ongeveer 30% van ons aanbod komt vanuit horecazaken in de stad. Op deze manier kunnen wij iets terugdoen voor hun steun én helpen we onze members om een keertje buiten de deur te kunnen genieten. Zo versterken we het sociaal netwerk en verzachten we de gevolgen van armoede!” aldus Esther Croes.

Bij de foto: Esther Croes (Quiet Community), Jordy Sweep (WeCareNL) en Suzanne Albregts (Willem II Betrokken) laten op afstand zien dat hun organisaties dichtbij de mensen staan.