DSCF4066

(Foto van twee bezoekers).

Een warm hart in de winter: De Quiet-kledingmarkt!

Op 21 december vond de Quiet-kerstmarkt plaats. Één van de hoogtepunten van deze dag was de kledingmarkt. Met veel enthousiasme stonden de kledingwinkels Tweety Twello en Eluniek voor het derde jaar op rij klaar om onze members een kledingstuk cadeau te doen. Linda Span (Tweety Twello) en Marijke Sijbrands-Faassen (Eluniek) delen hun motivatie achter dit initiatief. 

“Luister naar elkaars verhaal”

Linda Span, eigenaresse van tweedehandskledingwinkel Tweety in Twello, combineert duurzaamheid met sociale betrokkenheid.

Zou je ons een inkijkje willen geven in wie je bent en wat je doet in het dagelijks leven?

“Ik heb vroeger een zorgopleiding gedaan, maar uiteindelijk heb ik daar niets mee gedaan. Ik heb 25 jaar gewerkt in een winkel, terwijl ik een druk gezinsleven had. Ik ben gestopt bij de winkel omdat ik de kans kreeg om bij Tweety te gaan werken. In 2017 heeft mijn toenmalige zakenpartner zich teruggetrokken als vennoot en ben ik als eenmanszaak verder gegaan. Mijn moeder werkt ook bij Tweety en het is voor mij heel bijzonder om dat samen te mogen doen. We hebben nooit ruzie!” Zegt Linda met een glimlach.

“Ik wilde eigenlijk altijd al in de modebranche werken, maar ik wilde dat wel doen op een manier die bij mij past. Als eigenaresse van de winkel moest ik in het begin wel even wennen; het kostte meer tijd.”

De winkel heeft naast een commerciële functie ook een sociale functie. “Het voelt hier soms als een sociaal café. Mensen komen niet alleen voor kleding, maar ook om hun verhaal te vertellen. De drempel om binnen te stappen is heel laag.”

Hoe gaat het in de winkel te werk?

“Mensen brengen hun kleding bij ons binnen. Vanaf januari kunnen ze weer zomerkleding inleveren. Vaak krijg ik kleding binnen waar de aankoopkaartjes nog aan zitten. Ik probeer deze kleding te verkopen voor hen. Als iets wordt verkocht, gaat 40% van de opbrengst naar de inbrenger. Wat niet verkocht wordt, gaat naar een goed doel, zoals Quiet. We accepteren mode van maximaal twee jaar oud, schoon en zonder beschadigingen.”

Welke ontwikkelingen zie jij op modegebied?

Linda is sterk gemotiveerd door duurzaamheid. “De wereld moet ook na ons blijven bestaan. Het programma ‘Genaaid’ van NPO was een eyeopener voor mij. Hierin ervaren beginnende modeontwerpers hoe het eraan toegaat in de kledingindustrie. Echt een aanrader!” Het programma ‘Genaaid’ is terug te kijken via NPO Start.

“Vroeger schaamden mensen zich meer om tweedehandskleding te kopen. Tegenwoordig zijn ze zich bewuster van verspilling. Er is momenteel genoeg kleding op de wereld om zes generaties te kleden. Zelfs op scholen met modevakken wordt meer aandacht besteed aan tweedehandskleding.

Mensen zijn tegenwoordig meer gericht op kwaliteit. Ze letten op duurzame materialen zoals katoen en vermijden polyester. Mijn tip? Denk goed na voordat je iets koopt. Vraag jezelf af: ‘Heb ik dit echt nodig?’ Als je het na twee dagen nog steeds graag wilt, kun je het halen.”

Linda vertelt trots over een evenement waar ze voor werd uitgenodigd: “Via een klant werd ik gevraagd om te spreken bij een VPRO Tegenlicht Meet Up in Twello. Het ging over nieuwe ontwikkelingen in de mode-industrie, hoe we fast fashion kunnen bestrijden en welke lokale initiatieven er zijn. Het was geweldig om hieraan mee te doen.”

Wat heeft jou ertoe bewogen om een kledingmarkt juist bij Quiet te organiseren?

“Ik keek een programma op Nederland 3 waar Quiet voorbij kwam en dat bleef hangen. Ik dacht: ik heb zoveel kleding, kan ik niet ook iets doen voor dit doel? Via Quiet Nederland kwam ik uiteindelijk met Quiet Nijmegen in contact.”

Wil je mensen nog iets meegeven?

“Het is fijn om iets te kunnen betekenen voor de mensen dichtbij je, je dorps- of stadsgenoten. Als je zelf ooit in een situatie komt waarin je weinig te besteden hebt, hoop je ook dat er hulp is. Ik wil bijdragen waar ik kan. Voor andere ondernemers heb ik één boodschap: Mocht je met je overgebleven collectie blijven zitten, denk dan eens aan goede doelen. Zodat het terecht komt bij mensen die het goed kunnen gebruiken. Luister naar elkaar en naar elkaars verhalen. Stel je open voor anderen en blijf niet in je eigen bubbeltje. Help elkaar - dan wordt de wereld een mooiere plek.”  

 

Linda Span (links) samen met haar moeder. 

Marijke Sijbrands-Faassen (links) samen met Ilse van Boekel.

“Je mag gezien worden!”

Marijke Sijbrands-Faassen is samen met Ilse van Boekel eigenaresse van de kledingwinkel Eluniek in Wijchen.

Zou je ons een inkijkje willen geven in wie je bent en wat je doet in het dagelijks leven?

“Ik werk in twee verschillende branches. Ik werk als managing director bij SijFa Cruises en daarnaast als mede-eigenaresse van kledingwinkel Eluniek.

Eluniek is een dameskledingwinkel in Wijchen, gespecialiseerd in mode voor vrouwen met een maatje meer, van maat 42 tot en met 58. Ik werk achter de schermen en ben onder andere verantwoordelijk voor de inkopen en administratie.”

Wat maakt het werken met mode voor jou zo waardevol?

“Mode beïnvloedt hoe je je voelt. Als je niet lekker in je vel zit en iets moois aantrekt, kan je dat een beter gevoel geven. Soms krijg je zelfs een complimentje over je kleding; dat voelt fijn. Met kleuren en stijlen kun je zoveel doen om jezelf beter te laten voelen.”

Wat was de aanleiding voor jou en Ilse om dit initiatief te starten?

“Elk jaar in november organiseren we bij Eluniek een actie: Lever tweedehands kleding in en krijg korting bij aankoop van een nieuw kledingstuk. We noemen deze actie ‘Vrouwen voor vrouwen’. Inmiddels is dit gegroeid. Er wordt méér gedoneerd dan alleen een mooi kledingstuk voor kerst. Ook binnen de Rotary Club hebben we mensen opgeroepen om kledingstukken in te leveren. Al deze kledingstukken gingen naar de kledingmarkt van Quiet. Tijdens de kledingmarkt hebben dames van Eluniek en de Rotary geholpen om alles in goede banen te leiden.

We hopen vrouwen blij te maken. Het gaat om verbinding en om bewustwording. Je gooit kleding niet zomaar weg, je kunt er iemand anders heel gelukkig mee maken. Zeker tijdens kerst is het fijn om iets moois te dragen, iets waardoor je je wellicht sterker of mooier voelt. Je geeft mensen een kledingstuk, maar de achterliggende boodschap is: Je mag gezien worden! Het draait om wat kleding met je doet en hoe het je laat voelen. Alles wat je zelf uitkiest, draagt emotie in zich.”

Wat heeft jullie ertoe bewogen om een kledingmarkt juist bij Quiet te organiseren?

“Via de Rotary Club Nijmegen – Stad en Land kwamen we in contact met Quiet Nijmegen. Hans Jansen, zowel vrijwilliger bij Quiet Nijmegen als lid van de Rotary Club Nijmegen, legde de verbinding waardoor de samenwerking tot stand kwam.

Veel organisaties richten zich op verre doelen, maar het is ook belangrijk om dichtbij huis te helpen. Ook in Malden, Wijchen en Nijmegen zijn er mensen die hulp nodig hebben. Ons hart ligt bij deze regio; hier wonen onze buren en dorpsgenoten. Die mogen we niet voorbijlopen.

Iedereen kan in een situatie terecht komen waarin je weinig te besteden hebt. Het kan jezelf of je naasten overkomen. Het voelt fijn om te kunnen helpen. Ik wil anderen meegeven om verder te kijken dan hun eigen kring. Het hoeft niet groots of meeslepend te zijn; alle kleine beetjes helpen!

Reacties van bezoekers

De kledingmarkt tijdens de Quiet-kerstmarkt bracht niet alleen prachtige kledingstukken, maar ook veel blije gezichten:

“Fijn, nu heb ik weer wat moois om aan te trekken tijdens de feestdagen!”
“Ik ben blij met mijn nieuwe winterjas!”
“Zo’n broek als deze heb ik altijd al willen hebben!”

Deze reacties laten zien hoe belangrijk en waardevol de kledingmarkt was. Het bood meer dan kleding; het gaf een stukje vreugde.

DSCF4127

(Foto van een bezoeker die een tasje met kleding aanneemt).

Winkelwagen

winkelwagen is leeg
  • {{#Name}}

    {{Name}}

    {{/Name}} {{^Name}}

    {{Uid}}

    {{/Name}}
    {{LinePrice}}
  • {{#Name}}

    {{Name}}

    {{/Name}} {{^Name}}

    {{Uid}}

    {{/Name}}
    {{LinePrice}}
    {{#CustomFields}}
    {{Name}}: {{Value}}
    {{/CustomFields}}
  • Gegevens