In de campagneweek van oktober wilden we vooral het effect van de Quiet-formule zichtbaar maken. Wat hebben de Quiet Community’s in Groningen, Maastricht, Den Bosch, Tilburg, Rotterdam, Hilvarenbeek en Drechtsteden al kunnen betekenen voor hun members, qua armoedeverzachting en versterking? De achterliggende gedachte: mensen zetten eerder de stap om actief te worden, als je laat zien hoe het in de praktijk wérkt. 

Om dat goed over het voetlicht te brengen hebben we tal van middelen ingezet. Heel goed ontvangen zijn de vier video’s waarin een sponsor, een member, een vrijwilliger en een projectleider kort en bondig vertellen waarom ze zich inzetten voor Quiet en wat dat voor hen én anderen betekent. Zo geven we de actieve Quiet Community’s een gezicht en brengen we de verbinding op nationaal niveau tot stand. In totaal zijn deze filmpjes tot nu toe door ruim 200.000 verschillende personen bekeken, een mooie score. Een deel daarvan werd gerealiseerd via de campagnewebsite ikdeelquiet.nl. In de week rond Wereldarmoededag verschenen daar tal van berichten, waarin de actieve Community’s in het land het Quiet-effect invoelbaar maakten. Uiteraard hebben we via Facebook, Instagram, Twitter, WhatsApp, persberichten en nieuwsbrieven intensief aandacht gegenereerd voor de website. Daar kunnen mensen zich immers aanmelden om – hand in hand met Quiet – daadwerkelijk bij te dragen aan de armoedeverzachting in Nederland. We zijn inmiddels druk bezig om de circa 100 inhoudelijke reacties en concrete aanbiedingen een vervolg te geven. De aangeboden helpende handen zullen leiden tot versterking van de bestaande Quiet Community’s en, op termijn, tot de oprichting van nieuwe. Wie een idee wil krijgen van wat daarbij zoal komt kijken kan terecht op deze site.

Foto’s: Roos Pierson Fotografie

Het Quiet-fonds

De ikdeelquiet-week werd voorafgegaan door publiciteit rond het Quiet-fonds. Die werd aangewakkerd door een persbericht, gericht aan meer dan 500 nationale en lokale redacties én alle maillijsten van Quiet en Quiet Tilburg. Daarin werd aandacht gevraagd voor de formule: wie een vernieuwend idee indient voor verbetering van de situatie van kinderen in armoedesituaties, maakt kans op toewijzing van een ondersteuning van maximaal € 2.500. In totaal is € 100.000 beschikbaar, afkomstig uit de opbrengsten van de twee edities van de armoedeglossy Quiet 500. De publiciteit blijkt effectief. In de eerste weken na bekendmaking werden al zo’n 40 relevante initiatieven ingediend.

Bekijk ook onze campagnevideo: