Verslaglegging Quiet Tilburg
Stichting Quiet Community Tilburg is de bestuurlijke paraplu voor de activiteiten van de Tilburgse Quiet Community. Voorheen waren die ondergebracht in de oorspronkelijke Stichting Quiet 500. Per 1 juli 2019 zijn er twee afzonderlijke stichtingen, elk met een eigen bestuur: de nieuwe Stichting Quiet Community Tilburg en daarnaast Stichting Quiet Nederland, de voortzetting van Stichting Quiet 500. Op deze pagina vind je alle verslagen die betrekking hebben op de activiteiten in Tilburg.
Quiet als beweging kent drie doelstellingen:
Vertellen
We willen zoveel mogelijk mensen in Nederland vertellen over wat armoede in Nederland is, en dat dit heel veel mensen – meer dan 1,25 miljoen! – raakt.
Verzachten
We willen de gevolgen van armoede beperken en zorgen dat zoveel mogelijk arme gezinnen actief meedoen in onze samenleving. Dat doen we door ze toegang te geven tot producten en diensten die het leven iets aangenamer voor ze maken. Deze producten en diensten worden door het lokale bedrijfsleven en particulieren gratis ter beschikking gesteld aan de doelgroep.
Versterken
Daarnaast versterkt een lidmaatschap bij de Quiet het gevoel deel uit te maken van een gemeenschap, waardoor de members niet alleen halen, maar juist ook willen delen en brengen. Door het inzetten van hun eigen kwaliteiten ten behoeve van de hele Community kunnen ze meedoen in onze maatschappij, zich gezien en gewaardeerd voelen en daardoor een positiever zelfbeeld krijgen. Dit leidt ertoe dat mensen opnieuw invloed willen hebben op de eigen situatie én zelfstandig op zoek gaan naar kansen op een betere toekomst voor zichzelf en hun directe omgeving.
Quiet Community Tilburg werkt vanuit de volgende kernwaarden.
Vertrouwen
Onze aanpak steunt op vertrouwen. Om member te worden hoeven mensen niet meer (opnieuw) hun hele doopceel op tafel te leggen en schriftelijke bewijzen te overleggen.
Geen tegenprestatie
Op voorhand wordt geen tegenprestatie gevraagd, het aanbod wordt onvoorwaardelijk gegeven. Dat verlaagt de drempel en de praktijk laat zien dat het merendeel van de members uiteindelijk zelf aanbiedt om iets voor de community terug te doen. Deze intrinsieke motivatie is krachtiger dan een opgelegde tegenprestatie.